Deze wrede wurgtechniek staat tegenwoordig bekend als ‘incaprettamento’.
Science Advances
Prehistorische vrouwen werden gewurgd en levend begraven in Frankrijk
Nieuw onderzoek naar de resten van twee prehistorische vrouwen in de Zuid-Franse Rhônevallei toont aan dat de vrouwen 5.500 jaar geleden op brute wijze werden gewurgd en levend werden begraven in een gezamenlijk graf. Een derde vrouw in het graf lijkt ‘gewoon’ te zijn begraven. Volgens de onderzoekers werden de twee gewurgde vrouwen geofferd.
Tekst: Thomas van Roijen
De derde vrouw lag begraven onder een soort stolp
A. Beeching
Maffiose martelmethode
Het vrouwengraf kwam ruim twintig jaar geleden naar boven tijdens een opgraving in Saint-Paul-Trois-Châteaux. Volgens experts stamt het graf uit de steentijd. De onnatuurlijke houding waarin de vrouwen werden gevonden was echter reden tot nader onderzoek, dat onlangs werd uitgevoerd. Zo lagen de armen van de vrouwen achter hun rug en hun benen lagen ongewoon gevouwen.
Volgens de onderzoekers wijst de houding van ten minste één vrouw erop dat haar enkels, polsen en nek met een touw aan elkaar waren vastgebonden, waardoor ze zichzelf langzaam wurgde. De andere vrouw in de onnatuurlijke houding onderging waarschijnlijk hetzelfde lot. Deze wrede wurgtechniek staat tegenwoordig bekend als ‘incaprettamento’, een maffiose martelmethode. Het feit dat ze waren vastgebonden en onder een paar zware stenen werden bedolven - zodat ze niet konden bewegen - suggereert volgens de onderzoekers bovendien dat de twee vrouwen levend werden begraven. De derde vrouw lijkt een natuurlijke dood te zijn gestorven, waarna ze in het graf werd gelegd
Vrouwen waren mensenoffer
De onderzoekers gaan ervanuit dat het gruwelijke begrafenisritueel diende als mensenoffer van een boerengemeenschap. De archeologen noemen daar een aantal aanwijzingen voor. Ten eerste werden de vrouwen begraven onder een soort hut, die perfect was uitgelijnd met de zonsopkomst tijdens de zomerzonnewende en met de zonsondergang tijdens de winterzonnewende. Op deze momenten viel het zonlicht recht naar binnen in de hut. Prehistorische boeren hielden de zonnestand nauwkeurig bij voor belangrijke momenten in het seizoen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de oogst of het zaaien van nieuwe gewassen.
Ook had de kuil waarin de vrouwen lagen dezelfde vorm als een veel voorkomende prehistorische opslagplaats voor graan. Daarnaast waren de stenen die op de vrouwen werden gelegd waarschijnlijk gebroken maalstenen om graan mee te vermalen. Gebroken maalstenen werden vaker gebruikt bij boerenrituelen en hadden dus een symbolische functie. Bovendien werden er in de buurt talloze andere sporen gevonden van boerenrituelen zoals vermoorde honden en resten van grote eetfestijnen.
Archeologie Online is van de makers van Archeologie Magazine. Meer weten over dit prachtige magazine? JA GRAAG!
Tijdens de zomerzonnewende en winterzonnewende viel het zonlicht recht naar binnen in de hut
Science Advances
Wijdverspreid ritueel
Wat het doel van de boerengemeenschap met het offer was is vooralsnog onduidelijk. Wel stellen de onderzoekers dat het offerritueel niet alleen bij het huidige Saint-Paul-Trois-Châteaux voorkwam in de steentijd. Ander onderzoek naar prehistorische mannen- en vrouwenskeletten die in dezelfde onnatuurlijke houding werden begraven, bewijst volgens de onderzoekers dat het om een wijdverspreid ritueel in Europa ging.
In totaal zijn er twintig van dit soort graven gevonden uit de periode tussen 5.400 – 3.500 v.Chr., waarbij de archeologen uitgaan van hetzelfde ritueel. De vondsten werden gedaan in Tsjechië, Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk en Spanje. Ook zijn er rotstekeningen gevonden op Sicilië, uit ca. 14.000 – 11.000 v.Chr., waarbij het macabere begrafenisritueel lijkt te zijn afgebeeld.
Op Sicilië zijn er rotstekeningen gevonden waarop het macabere begrafenisritueel lijkt te zijn afgebeeld
Science Advances.
Het offerritueel kwam dus voor in een groot gebied en was in ieder geval over een periode van 2.000 jaar in gebruik. Dit is extra bijzonder gezien feit dat het schrift toen nog niet bestond en men nog geen grote afstanden kon afleggen. Verder onderzoek moet uitwijzen waarom de mensenoffers precies voorkwamen en wat ze betekenden voor de landbouwgemeenschappen.