Het gaat om de omvangrijkste archeologische opgravingen ooit in Engeland
Highways England, courtesy of MOLA Headland Infrastructure
Aanleg van Britse snelweg legt 6000 jaar geschiedenis bloot
Bij de aanleg van een nieuw snelweggedeelte in Engeland, zijn archeologen meer dan 6000 jaar Britse geschiedenis tegengekomen. De archeologische opgravingen voorafgaand aan de aanleg van de nieuwe snelweg horen tot de meest omvangrijke en complexe archeologische onderzoeken in Engeland.
In totaal werd op het traject van de nieuwe snelweg, van Cambrigde naar Huntingdon een gebied van 350 hectare opgegraven, op veertig verschillende plekken. Daarbij kwamen de 250 archeologen resten uit de prehistorie op het spoor, maar ook sporen uit de Romeinse tijd en resten uit de Angelsaksische periode.
Bij elkaar deden de archeologen duizenden kleine vondsten, maar een aantal grote opgravingen spreken extra tot de verbeelding.
25 nederzettingen gevonden, duizenden kleine vondsten
Er werden 25 nederzettingen gevonden, daterend van de neolithische periode tot de middeleeuwen. Van een van de middeleeuwse nederzettingen vermoeden de archeologen dat de bewoners koninklijke connecties hadden. Ook werd er een Romeins handelscentrum gevonden, dat gezien de omvang een belangrijke regiofunctie had. Ook werden er meerdere neolithische henges gevonden.
De kleinere vondsten bestaan uit zeven ton aan keramiek, maar ook een bijzonder Romeins sieraad gemaakt van git, met een beeltenis van Medusa. Waarschijnlijk werd het sieraad gedragen als een amulet. Tot nu toe zijn slechts tien van zulke sieraden bekend. Een ander bijzondere vondst is een benen fluit uit de Angelsaksische periode.
Dwarsdoorsnede Engelse geschiedenis
Door de enorme omvang van het project ontstaat volgens de archeologen een mooie dwarsdoorsnede van de geschiedenis van het gebied. Volgens archeologisch projectleider Dr. Steve Sherlock levert het enorme project genoeg bewijzen op om de geschiedenis van Cambridgeshire te herschrijven.
Bron en afbeeldingen:
Highways England, courtesy of MOLA Headland Infrastructure