De uitvinding van het wiel
Of je nu op je skates, fiets, met de auto, trein of bus naar je werk gaat: je komt niet heel ver zonder wielen. In de geschiedenis zijn wielen van het grootste belang geweest en dat zijn ze nog steeds. Niet alleen zijn ze essentieel voor transport, maar ook voor andere functies. Zo zouden veel uitvindingen niet tot stand kunnen zijn gekomen zonder het tandwiel.
Het pottenbakkerswiel en spaken
Het wiel is rond 3500 v. Chr uitgevonden. Dit wiel was echter niet ontworpen voor transport, maar het was bedoeld voor de pottenbak-industrie. Het wiel werd aan een wielas geïnstalleerd en diende als aandrijving. Rond 1600 v. Chr. kwamen de eerste wielen met spaken om de hoek kijken die hun oorsprong vinden in het oude Egypte. Deze wielen hadden slechts vier spaken.
Archeologie Online is van de makers van Archeologie Magazine. Meer weten over dit prachtige magazine? Ja graag!
Mogelijkheid tot sturen
800 V. Chr.: het wiel maakt opnieuw verbeteringen door. Voornamelijk de wendbaarheid werd hierbij als een belangrijk aspect beschouwd en rond deze tijd werd dan ook de wendbare vooras uitgevonden. Hierdoor konden transportmiddelen in een andere richting gestuurd worden. Dit had ook een positief effect op de landbouw. Ploegdieren konden nu gemakkelijker ploegapparaten voortrekken, waardoor landbouwarbeid een stuk sneller verricht kon worden.
Hout en staal
Ongeveer 300 jaar geleden werd het eerste wiel gemaakt dat bestond uit zowel hout als staal. Deze wielen waren niet alleen steviger en sneller dan hun voorgangers, maar ze waren ook in staat om zwaardere gewichten te dragen. Denk bijvoorbeeld aan kanonnen.
De rubber band
De rubberen banden lieten nog even op zich wachten. Deze kwamen rond 1800 in beeld en waren een stuk goedkoper dan hun voorgangers. Bovendien gingen ze wat langer mee, aangezien reparatie over het algemeen een simpele verrichting was. Deze rubberen banden worden zelfs anno nu nog gemaakt. Zo vind je ze bijvoorbeeld terug onder heftrucks, omdat deze banden een hoge belastbaarheid hebben en niet snel lek gereden worden. Rond 1850 kwam Robert W. Thomson met een nieuw idee: de luchtband. Op 23-jarige leeftijd vroeg hij patent aan voor deze slimme uitvinding die reizen een stuk comfortabeler maakte. De meeste hobbels die men onderweg tegenkwam werden nu namelijk dankzij deze banden geabsorbeerd.
Autobanden
Autobanden waren vroeger een stuk langer en smaller dan de huidige banden. De l’Eclair was in 1895 de eerste auto die gebruikmaakte van de luchtbanden. In de twintigste eeuw werden deze banden verbeterd door profielen aan het oppervlakte van de band toe te voegen. Op deze manier kregen auto’s meer grip op de weg en water werd beter afgevoerd. Ondertussen zorgen de huidige banden natuurlijk voor nog meer stevigheid en stabiliteit op de weg. Zo zijn er nu bijvoorbeeld zomer- en winterbanden verkrijgbaar. Het verbeteren van bandenontwerpen zal waarschijnlijk nooit stoppen. Banden spelen een belangrijke rol waar het aankomt op veiligheid en comfortabel rijden. Sommige mensen spenderen dan ook honderden euro’s of zelfs duizenden aan kwalitatief hoogstaande banden. Je auto verzekeren is natuurlijk noodzakelijk, maar het is goed om na te gaan of ook je kostbare banden door je verzekeraar vergoed worden.
Archeologie Online is van de makers van Archeologie Magazine. Meer weten over dit prachtige magazine? Ja graag!