SS Bear

De SS Bear maakt een weg vrij voor de SS Corwin, 1915

U.S. Coast Guard.

Onderzoeksteam vindt scheepswrak van lang vermiste SS Bear

Na een jarenlange zoektocht hebben leden van de U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) en de United States Coast Guard (USCG) eindelijk het scheepswrak van de SS Bear gevonden. De SS Bear, een ijsbreker die in 1874 gebouwd werd en uiteindelijk in 1963 zonk in de Noord-Atlantische Oceaan, is volgens de USCG “waarschijnlijk het beroemdste schip in de geschiedenis van de Amerikaanse kustwacht.”

Het is niet de eerste keer dat men naar het wrak van dit beroemde schip heeft gezocht. In 1979 en 2007 vonden er al uitgebreide zoekacties plaats, maar deze leverden beide niets op. In 2019 besloot de Amerikaanse kustwacht het nogmaals te proberen, ditmaal door een gebied van zo’n 160 vierkante kilometer met sonar te scannen in de buurt van Nova Scotia (Canada). Hierbij werden twee objecten ontdekt, die mogelijk van het wrak van de SS Bear afkomstig zouden kunnen zijn.

SS Bear scan

Het gedetecteerde wrak, waarvan vermoed werd dat het de SS Bear was

NOAA/ONMS



Afgelopen september keerde het onderzoeksteam terug met een op afstand bedienbaar voertuig, uitgerust met een HD-onderwatercamera. Deze kon eindelijk bevestigen dat één van de gescande objecten inderdaad de SS Bear was. Het wrak ligt 60 meter diep op de zeembodem, op 167 kilometer afstand van het Canadese eiland Cape Sable.

De geschiedenis van de SS Bear

De SS Bear heeft een bijzondere loopbaan gehad. De eerste 10 jaar na haar tewaterlating diende ze als onderdeel van een Schotse commerciële zeehondenjacht-vloot die opereerde vanuit Newfoundland (Canada). Het was destijds een geavanceerd stoomschip, dat tegenwoordig geldt als een voorloper van moderne ijsbrekers. In 1884 werd ze opgekocht door de Amerikaanse regering. Nog datzelfde jaar haalde ze voor het eerst het wereldnieuws, toen ze de 7 overlevenden van de mislukte Lady Franklin Bay Noordpoolexpeditie redde. Een jaar later werd de SS Bear onderdeel van de United States Revenue Cutter Service, een voorloper van de tegenwoordige USCG, wiens taak het was om smokkelaars op te sporen en reddingsacties uit te voeren in Amerikaanse vaarwateren. 41 jaar lang patrouilleerde ze langs de Amerikaanse kusten als onderdeel van dit overheidsorgaan.


ARCHEOLOGIE ONLINE IS VAN DE MAKERS VAN ARCHEOLOGIE MAGAZINE, MEER WETEN OVER DIT PRACHTIGE MAGAZINE? KLIK HIER!


Na haar laatste patrouille in 1926, werd de SS Bear omgebouwd tot een museumschip in Oakland, Californië. In 1930 diende ze als de set voor de Hollywoodfilm The Sea Wolf. Twee jaar later veranderde het schip weer van eigenaar, toen het werd opgekocht door admiraal Richard Byrd, die het gebruikte voor zijn tweede expeditie naar Antarctica. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de SS Bear weer in dienst genomen om reddingsacties uit te voeren in het Noordpoolgebied en patrouilles uit te voeren rondom Groenland. In 1944 trad ze voorgoed uit dienst van de overheid.

Na enkele jaren opnieuw gebruikt te zijn voor de zeehondenjacht, werd de SS Bear in 1962 opgekocht door zakenman Alfred Johnston, die er een drijvend restaurant van wilde maken. Dat zou er echter nooit van komen, aangezien het schip zonk tijdens haar reis van Nova Scotia naar Pennsylvania.

Toestand van het schip

Uit camerabeelden blijkt dat de houten romp van het wrak flink is beschadigd door sleepnetvissers en de sterke stromingen in de omgeving. De onderzoekers konden echter nog een aantal kenmerkende onderdelen van de SS Bear herkennen, zoals de dikke bootnagels in de boeg, waarmee het schip in staat gesteld werd om ijs te breken.

Bootnagels

Het wrak kon herkend worden door een aantal kenmerkende onderdelen

NOAA, MITech, USCG.



Ongelofelijke geschiedenis

“Wanneer je de verhalen leest over wat dit schip allemaal heeft meegemaakt, hoeveel mensenlevens ze gered heeft, hoeveel ongelofelijke missies ze heeft meegemaakt - dit is echt het soort geschiedenis waarvan mensen op de hoogte moeten zijn”, aldus Brad Barr, coördinator van de zoektocht.

De exacte locatie van het schip is niet prijsgegeven, uit angst voor duikers die het wrak willen bezoeken. Momenteel is het onderzoeksteam in gesprek met de Canadese overheid, over hoe de SS Bear het beste beschermd kan worden.

Bronnen: NOAA.


ARCHEOLOGIE ONLINE IS VAN DE MAKERS VAN ARCHEOLOGIE MAGAZINE, MEER WETEN OVER DIT PRACHTIGE MAGAZINE? KLIK HIER!


Meer lezen