Een kylix. Afbeelding door Marcus Cyron

Onderzoekers testen antiek Grieks drankspelletje

Een kylix. Afbeelding door Marcus CyronHoe leg je een oud Grieks drankspel uit aan studenten als je alleen maar afbeeldingen op amfora’s tot je beschikking hebt? Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het Archaeological Institute of America presenteerde een docent kunstgeschiedenis van de West Chester University of Pennsylvania  het antwoord. Ze besloot het spel met haar studenten na te spelen. Met druivensap.

Drankspel op amfora’s

Lang voordat comazuipende jongeren aan het beerpongen sloegen, vermaakten de oude Grieken zich tijdens symposia al met drankspelletjes. Op amfora’s zijn afbeeldingen teruggevonden van mannen die zich vermaakten met het spel kottabos. Tijdens dat spel gooiden de deelnemers aan het symposium vanaf hun zitplaats het laatste slokje wijn richting een doelwit. Dat doelwit kon een grote rechtopstaande schijf zijn die omgegooid moest worden. Volgens andere versies was het doelwit een bak water met daarin kleine ‘bootjes’ die men moest laten zinken door ze vol te gooien met wijn. De winnaars kregen een prijs.

Replica’s met 3D printer

Hoe het spel er precies aan toe ging was niet bekend. Daarom besloot universitair docent Heather Sharpe de proef op de som te nemen. Samen met een professor gespecialiseerd in oud aardewerk ontwierp ze een replica van een kylix, de drinkbeker die tijdens het spel gebruikt werd. Om te voorkomen dat na het eerste speelrondje alle bekers aan scherven zouden liggen, maakten ze de replica van plastic, met een 3D printer.

Nagespeeld symposium

Met haar studenten en de replica’s ging Sharpe aan de slag om een symposium na te bootsen. Daarbij bleek dat kottabos geen makkelijk spel was. Uiteindelijk bleek dat met een bovenhandse worp de beste resultaten werden geboekt. Toch was het spel vooral een grote kliederbende. in een traditionele opstelling zaten de deelnemers aan een symposium in een grote kring. Wie het doelwit miste, raakte waarschijnlijk zijn overbuur.

Druivensap in plaats van wijn

Omdat het spel binnen de muren van de universiteitscampus plaatsvond, kon Sharpe het spel niet met wijn spelen. Als vervanging gebruikte ze dan maar druivensap, aangelengd met water. Daardoor bleven de spelers enigszins goed gooien. Dat leverde voor Sharpe de vraag op hoe het spel gegaan zou zijn als de deelnemers daadwerkelijk aan de wijn hadden gezeten.

Bronnen:

http://www.livescience.com/49441-greek-drinking-game-kottabos-recreated.html

http://www.archaeology.org/news/2899-150114-kottabos-greek-game

Afbeelding: Door Marcus Cyron via http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Altes_Museum_-_Antikensammlung_038.JPG?uselang=nl

Meer lezen
Tijdvakken
Landen