Geen foto

Mysterie rond gezonken stoomboot opgelost

Een stoomboot die in 1902 zonk in het Eriemeer is eindelijk ontdekt.De vondst van een 122 jaar oude Amerikaanse stoomboot, de C.B. Lockwood, brengt een einde aan de mysterie rondom het gezonken schip. Hoewel scheepswrakjagers aanvankelijk door middel van historische documenten gemakkelijk de exacte locatie van het gezonken schip konden vaststellen, kon het wrak nooit gevonden worden. Wat bleek: het schip is tot twee keer toe gezonken.

De C.B. Lockwood, een ruim 86 meter lange stoomboot, voer van Duluth naar Buffalo toen het wegens een storm op 13 oktober 1902 ten onder ging in het Eriemeer ten oosten van Cleveland. Scheepswrakjagers wisten dat het wrak ongeveer twintig kilometer ten noordwesten van Fairport Harbor was gezonken, maar konden jarenlang geen enkel spoor van het schip ontdekken.

Recent onderzoek wees uit dat het schip niet verdwenen is, maar nogmaals gezonken is, namelijk onder de bodem van het meer. David VanZandt, archeoloog bij Cleveland Underwater Explorers, deed de vondst. “Het hele schip is onder de bodem getrokken,” zegt VanZandt. “Het meer heeft een 80 meter lang schip opgezwolgen.”

Volgens VanZandt komt het zinken van een schip in de bodem van het meer alleen voor tijdens geologische gebeurtenissen zoals aardbevingen. Dit heet ‘liquefaction’, het instorten van losse grond. Door bevingen ontstaan er luchtgaten in het zand, waardoor het schip steeds verder zinkt.

Nieuwe inzichten

Chris Gillcrist, directeur van de Great Lakes Historical Society, beweert dat deze ontdekking nieuwe inzichten biedt voor onderzoek naar de geschiedenis van de Grote Meren, waar het Eriemeer deel van uitmaakt. “Niemand heeft ooit dergelijk onderzoek gedaan naar een scheepswrak in de Grote Meren,” aldus Gillcrist. Waarschijnlijk zijn er nog honderden scheepswrakken te vinden in de Grote Meren. Deze schepen zijn bovendien uitstekend bewaard gebleven, vanwege het zoete water van de meren.

De C.B. Lockwood maakte volgens historische documenten zijn eerste vaartocht op 25 juni 1890. Het was indertijd de grootste houten stoomboot en tevens de snelste op de meren. Een storm op 13 oktober 1902 maakte echter een einde aan het schip, waarbij tien mensen om het leven kwamen.

Bron: ToledoBlade.com

Meer lezen
Tijdvakken