De grottekening en een Datura wrighti-bloem die het voor moet stellen
Melissa Dabulamanzi
Grottekeningen gelinkt aan het gebruik van hallucinogenen
Grottekeningen in de Pinwheel Cave in Californië zijn gelinkt aan het gebruik van de hallucinogene Datura wrighti, of heilige doornappel in het Nederlands. De tekeningen zijn ongeveer 400 jaar geleden gemaakt door de Chumash, een inheems volk dat voornamelijk in de zuidelijke kustgebieden van Californië leefde. Het was al bekend dat de Chumash geregeld de hallucinatie-opwekkende eigenschappen van de plant gebruikten tijdens hun rituelen en ceremonies. De Pinwheel Cave is nu dus ontdekt als een van de plekken waar dit soort ceremonies geregeld gehouden werden.
Dat heeft een team van onderzoekers op 23 november 2020 gepubliceerd in Proceedings of the National Academy of Sciences. In het artikel beweren de onderzoekers dat de tekening aan het plafond van de grot, zeer waarschijnlijk een verbeelding van de Datura wrighti-bloem is, een bloem die overdag bij hitte zijn bloembladen oprolt, zoals op de tekening. Al langere tijd werd er vermoed dat grottekeningen van de Chumash gerelateerd waren aan hun gebruik van de Datura, maar dit is voor het eerst dat er duidelijk bewijs is gevonden om de twee met elkaar te verbinden. In de Pinwheel Cave hebben de wetenschappers namelijk ook uitgekauwde resten van een Datura gevonden, geplakt tegen de muren en het plafond van de grot.
Bovennatuurlijke krachten
Volgens historici gebruikte de Chumash Datura om bovennatuurlijke krachten te verkrijgen, boze geesten te verjagen, de toekomst te voorspellen en ga zo maar door. De plant had echter voornamelijk een medisch nut voor de Chumash, als ingrediënt voor verschillende medicijnen.
Archeologie Online is van de makers van Archeologie Magazine, meer weten over dit prachtige magazine? Klik hier!
De klompen plantaardig materiaal die tegen de muur waren geplakt, zijn in een laboratorium geanalyseerd op hun vorm en chemische samenstelling. Daaruit bleek dat het inderdaad ging om resten Datura, die de hallucinogene stoffen scopolamine atropine bevatten. Ook zijn er aanwijzingen gevonden dat er op de plantenresten gekauwd is. Zo zijn er microscopische inkepingen waar te nemen, waarschijnlijk gemaakt door een menselijke kies. De vezels van de plantenresten zitten aan elkaar geplakt, iets dat veroorzaakt zou kunnen worden door een vloeistof als speeksel. Iedere klomp Datura lijkt één dosis geweest te zijn.
Heilige kunst
De grottekening is vrijwel zeker niet gemaakt door iemand onder invloed van de Datura; vanwege de desoriënterende werking van de high die de plant geeft zou dat zo goed als onmogelijk zijn. Waarschijnlijk moet de tekening meer gezien worden als heilige kunst, zoals je dat ook in een kerk aantreft. Een interessante vorm om naar te kijken voor Chumash die in trance waren, tijdens een van hun heilige ceremonies.
Gemeenschappelijke ruimte
Door middel van koolstofdateringen hebben de wetenschappers kunnen bepalen dat de grot ongeveer tussen de zeventiende eeuw en de late negentiende eeuw sporadisch in gebruik was. De grot had ook meer functies dan alleen een ceremoniële. Archeologen hebben er namelijk speerpunten, zaden en dierlijke resten gevonden, wat erop duidt dat de grot waarschijnlijk ook gebruikt werd om voedsel te prepareren en om wapens voor de jacht te maken. In ieder geval maakt het duidelijk dat de grot een gemeenschappelijke ruimte was, een plek voor de Chumash om samen te komen voor vele verschillende redenen. Dit haalt de mythe onderuit van de sjamaan, die in zijn eentje een mystieke ervaring beleefd op een afgezonderde locatie. In plaats daarvan waren het dus grote sociale aangelegenheden die in deze grot hebben plaatsgevonden.
Bronnen: Live Science, PNAS, Qaz.
Archeologie Online is van de makers van Archeologie Magazine, meer weten over dit prachtige magazine? Klik hier!