Bouwstenen Verboden Stad vervoerd via ijswegen
Wetenschappers hebben ontdekt dat de bouwstenen waaruit de Verboden Stad in de Chinese hoofdstad Peking is opgebouwd, vervoerd zijn via ijswegen. De enorme rotsblokken werden met een slee of op dikke boomstammen naar het hart van de stad vervoerd. Om dit te vergemakkelijken werd een pad van ijs gevormd waar de stenen over konden glijden. Voorheen was het onduidelijk hoe de Chinezen de zwarte stenen vervoerden.
Een team van wetenschappers van de Universiteit vanPrinceton, onder leiding van Howard Stone, heeft onderzoek gedaan naar hoe de Chinezen in de 15e en 16e eeuw de enorme bouwstenen van de Verboden Stad hebben vervoerd. Dit gebouw was honderden jaren het koninklijk paleis van de heersers van het Chinese Rijk.
Historisch document
De stenen zijn afkomstig uit een steengroeve die 70 kilometer van de Verboden Stad af ligt. De stenen wegen allemaal meer dan 100 ton en vervoer door middel van bijvoorbeeld een kar was dus onmogelijk. In een 500-jaar oud document wordt gesproken over een team van mannen dat via een ijsweg een steen van meer dan 100 ton in 28 dagen vervoerde van de steengroeve naar de Verboden Stad. De Wetenschappers zijn deze theorie verder gaan onderzoeken.
IJswegen
De wetenschappers beweren nu dat er 50 mannen nodig waren om een groot rotsblok te vervoeren. De Chinezen zouden daarbij gebruik hebben gemaakt van ijswegen. Om de 500 meter werden er putten gegraven waaruit water werd gehaald, dat vervolgens op het pad werd gegooid en bevroor. De stenen werden vervolgens op sleeën of dikke boomstammen over het ijs naar de plaats van bestemming gebracht.
Het eerder genoemde document toont ook aan dat de Chinezen de voorkeur gaven aan het gebruik van dit soort systemen in plaats van het gebruik van een kar. Reden daarvoor is dat een ijsweg veel soepeler werkt en dat een slee werd gezien als een veiliger en betrouwbaarder vervoersmiddel.
Bron: Live Science