Geen foto

Resten tsunami’s in Indonesische grot ontdekt

Overstroming tijdens de tsunami van 2004 op Sumatra.In een grot aan de noordwestelijke kust van het Indonesische eiland Sumatra is een schat aan informatie over de tsunami’s die de Indische Oceaan teisterden ontdekt. Tijdens iedere storm wordt een grote hoeveelheid zand in de grot gespoeld en de ontstane sedimentlagen worden door vleermuisuitwerpselen netjes van elkaar gescheiden.

Datering sedimentlagen

Vanwege de ligging van de grot, stroomt er alleen zand van de oceaanbodem naar binnen tijdens tsunami’s. Het team van onderzoekers schat dat er informatie van ca. zeven tot tien tsunami’s aanwezig is, allen veroorzaakt door een aardbeving met een magnitude van acht of hoger. De onderzoekers stellen de verschillende tsunami’s vast met CO2-datering van de organische overblijfselen in de sedimentlagen. De oudste laag is tussen de 3.000 en 7.500 jaar oud.

Omdat de lagen gescheiden worden door de vleermuisuitwerpselen - ook wel guano genoemd - kunnen de wetenschappers gemakkelijk de verschillende tsunami’s en hun frequentie in kaart brengen. “Het tsunami-zand springt er gewoon tussenuit omdat ze gescheiden worden door de guano,” aldus dr. Jessica Pilarczyk van de Earth Observatory of Singapore. “Vanuit het oogpunt van een geoloog heeft deze grot de geweldigste stratificatie.”

Frequentie tsunami’s

Omdat Sumatra dicht bij een tektonische plaat ligt waar flinke aardbevingen plaatsvinden, zijn tsunami’s bij het eiland niet ongewoon. Door de sedimentlagen die door de tsunami’s de grot in zijn gespoeld te bestuderen, kunnen de onderzoekers wellicht een patroon in de frequentie van de stormen vinden. Dit is van belang bij het voorspellen van de tsunami om de veiligheid van de bewoners van Sumatra te waarborgen.

“[De tsunami van] 2004 was voor iedereen een verrassing. En waarom? Omdat niemand terugkeek naar hoe vaak ze voorkwamen,” aldus prof. Kerry Sieh. “Niemand was voorbereid, niemand dacht er verder over na. De reden dat wij wel terugkijken is zodat we kunnen leren hoe de aarde werkt.”

Bron: BBC News

Meer lezen