Er zijn weer vondsten gedaan bij het scheepswrak van Henry Morgans vloot.

Onderwaterarcheologie voor vloot Piratenkoning zet voort

Er zijn weer vondsten gedaan bij het scheepswrak van Henry Morgans vloot. Het team van archeologen dat al enkele jaren naar de verloren vloot van Sir Henry Morgan op zoek is, heeft tijdens opgravingen deze zomer een zwaard en enkele kisten en tonnen ontdekt. De vondsten zijn afkomstig van het scheepswrak dat in 2011 aan de kust van Panama in Centraal-Amerika is gevonden en zeer waarschijnlijk één van de schepen van de beruchte Piratenkoning was.

Het schip was zeer waarschijnlijk één van de vijf schepen van Morgans vloot, die de kapitein in 1671 verloor toen hij besloot Panama-Stad aan te vallen. In 2010 werden de eerste vondsten gedaan: zes ijzeren kanonnen. In 2011 werd bovendien één van Morgans schepen gevonden aan de mond van de Chagres rivier. De archeologen keerden dit jaar terug om verdere opgravingen te verrichten.

“Het vinden en behouden van zijn verloren schepen en ze vervolgens delen met het publiek is uiteindelijk het doel van dit project,” aldus Frederick Hanselmann, leidinggevende van het archeologische team. De vondsten die deze zomer werden gedaan liggen momenteel opgeslagen in Panama-Stad en zullen in de nabije toekomst bestudeerd en gedateerd worden.

Captain Morgan

Er zijn weer vondsten gedaan bij het scheepswrak van Henry Morgans vloot. Henry Morgan was een bekende kapitein die leefde van 1635 tot 1688. Hij heeft onder de vlag van het Engelse Koninkrijk veel Spaanse vestigingen en schepen overgenomen of afgebrand. Hij werd daardoor voornamelijk als piraat gezien, hoewel hij in de ogen van de Britten een boekanier was en zelfs geridderd werd. Zijn vloot van vijf schepen - waaronder zijn vlagschip ‘Satisfaction’ – ging in 1671 verloren op het Lajas rif bij het San Lorenzo fort nabij Panama-Stad.

De opgravingen worden gedeeltelijk gefinancierd door het merk Captain Morgan, dat al sinds 1945 gekruide rum verkoopt. “Er is geen betere manier om de waarden van ons merk te communiceren dan door de echte geschiedenis van diens inspiratie op te graven,”aldus merkmanager Tom Herbst. “Wij hoeven geen merkverhaal te verzinnen - die van ons is echt en snakt ernaar om ontdekt te worden in de diepte van de oceaan.”

Bron: PR Newswire

Meer lezen