Mozaïek Iphigenia gevonden vlakbij Antalya
Nabij de Turkse stad Antalya is een mozaïek uit de Romeinse tijd ontdekt. In de ruïnes van de oude Griekse stad Perge vonden archeologen een afbeelding van Iphigenia, de dochter van koning Agamemnon, op de keldervloer. Daarnaast kwamen diverse beelden en artefacten naar boven.
Geschiedenis van Perge
De overblijfselen van Perge liggen zo'n 15 kilometer van het huidige Antalya en zijn een belangrijke toeristische trekpleister. In Hettitische bronnen wordt al melding gemaakt van de stad. In 546 voor Christus viel Perge in Perzische handen en pas twee eeuwen later veroverde Alexander de Grote de stad weer terug. Vooral onder het Romeinse rijk kwam Perge tot bloei. Daarnaast verkreeg de stad bekendheid vanwege een bezoek van de apostel Paulus. Rond de zesde eeuw raakte de stad in verval.
Vondst van het mozaïek
Turkse onderzoekers waren bezig met herstelwerkzaamheden en opgravingen nabij de 'West Street' toen zij prettig verrast werden, aldus Mustafa Demirel, leider van het project. Op de keldervloer van een winkel troffen zij een mozaïek met daarop het 'offer van Iphigenia' aan. De archeologen speculeren over een mogelijke religieuze functie van de kelder, en spreken van een 'holy cult area'. Het mozaïek is zo'n 1800 jaar oud en lijkt in redelijk goede staat.
Iphigenia en de Trojaanse Oorlog
Het offer van Iphigenia is een tafereel uit de Trojaanse Oorlog. In het meesterwerk van Homerus zeilden de Griekse koningen Agamemnon en Menelaus naar Troje om Menelaus' vrouw Helena terug te halen. Voordat men goed en wel onderweg was, liet Artemis de wind echter volledig liggen. De godin was boos vanwege het doden van haar heilige hinde. Om zich met haar te verzoenen, moest Agamemnon zijn eigen dochter offeren. Iphigenia werd op het laatste moment gered toen er een hert uit het bos kwam die in haar plaats geofferd kon worden. De vloot kon uitvaren richting Troje en Iphigenia werd priesteres van Artemis. Het mozaïek laat maar weer eens zien dat Homerus in de Romeinse tijd, net als vandaag de dag, nog veel werd gelezen. Op de foto hierboven is een 17e-eeuwse interpretatie te zien.
Bronnen:
Leonaert Bramer [Public domain], via Wikimedia Commons