Schilderij van het schip 'La Belle' (links) met zusterschip 'Le Joly' (1844)

17e-eeuws scheepswrak behouden door vriesdroging

Schilderij van het schip 'La Belle' (links) met zusterschip 'Le Joly' (1844) Wetenschappers van de universiteit van Texas willen proberen om een 17e-eeuws scheepswrak te conserveren door het te vriesdrogen. Bij dit maandenlange proces worden de houten resten teruggebracht tot een temperatuur van minus 60 graden Celsius, met als resultaat dat alle vochtigheid het wrak zal verlaten. Het is voor het eerst dat archeologen op deze manier proberen een oud schip te redden.

In 1685 vertrok de Franse ontdekkingsreiziger Rene-Robert Cavelier Sieur de La Salle met zijn schip ‘La Belle’ vanuit Europa naar Amerika om daar een kolonie te stichten aan de uitmonding van de Mississippi rivier. In 1686 raakte het schip echter verzeild in een storm en verdween het in een baai voor de kust van Texas naar de zeebodem. Daar werd het pas drie eeuwen later, in 1995, ontdekt door archeologen.

Er werd vervolgens flink geïnvesteerd om het Franse zeewrak van de bodem te halen. Eerst sloot men de hele baai af met een dam en daarna werd al het water eruit gepompt. Vervolgens groeven de archeologen zich door een twee meter diepe laag modder om uiteindelijk bij de restanten van ‘La Belle’ uit te komen. In de omgeving van het wrak vonden de wetenschappers meer dan 700.000 archeologische voorwerpen, waaronder zwaarden, kanonnen, munitie, kralen, spiegels en één skelet, vermoedelijk van een bemanninglid.

Het drie eeuwen oude schip werd vervolgens overgebracht naar het laboratorium van de Texas Universiteit, waar het bewaard werd in een speciale tank met chemicaliën. Aanvankelijk wilde men ook gebruik maken van chemische stoffen om het wrak te conserveren, maar door de stijgende prijzen werd dit proces al snel te duur. De medewerkers van de universiteit namen daarom het besluit om de ‘La Belle’ te conserveren door middel van vriesdroging.

In de loop van vijf tot zeven maanden worden de houten resten met behulp van een grote vriesdroger teruggebracht tot een temperatuur van minus 60 graden, waarna het water door de combinatie van een lage temperatuur en de lage luchtdruk het wrak in gasvorm zal verlaten. “Ik kan niet wachten tot het zo ver is”, zegt Jim Bruseth, de leider van de bergingsexpeditie. “Het is gewoon fantastisch om te zien dat dit project binnenkort het punt bereikt waarop we het schip weer kunnen reconstrueren.”

Bron: CBS News

Meer lezen