Archeologie Magazine 3 van 2020

Archeologie Magazine

Abonnees ontvangen dit nummer omstreeks 19 juni. Het nummer ligt 23 juni in boekhandel en kiosk. 

Nog geen abonnee?

Meld je aan      Geef cadeau

UTRECHT
1.000 jaar oude stegen
Utrecht is een stad van stegen. Er zijn er bijna 400, meer dan in welke andere Nederlandse stad dan ook.
De oudste, meer dan duizend jaar, bevinden zich in de omgeving van het voormalige Castellum. En de namen zijn prachtig, natuurlijk. Wat dacht je bijvoorbeeld van Hanengeschrei, of de Dorstige Hartsteeg.

AJACCIO (CORSICA)
Op zoek naar Napoleon
Zelfs de luchthaven heet Napoléon Bonaparte. Ajaccio, hoofdstad van Corsica, houdt zijn beroemdste inwoner in ere. Op 15 augustus 2019 was het 250 jaar geleden dat Napoleon ‘le Grand’ hier werd geboren. Dit jubileum is in Frankrijk minder uitbundig herdacht dan anders, maar Ajaccio vierde de herdenking uitvoerig. Wij bezochten Napoleons geboortehuis, Casa Buonaparte of Maison Bonaparte, en gingen op zoek naar andere sporen van de roemruchte keizer .

OPGRAVINGEN
Een kijkje áchter de schermen
Wat wij doorgaans te zien krijgen van opgravingen, zijn de foto’s van de vondsten en het graven zelf. Archeoloog Bart Wagemakers is geïnteresseerd in wat er áchter de schermen gebeurt. Daarom verzamelt hij foto’s van nationale en internationale opgravingen gemaakt door mensen die niet bij de archeologische staf hoorden, maar ook privémateriaal van archeologen. Een uniek inkijkje.

Abonnees ontvangen dit nummer omstreeks 19 juni. Het nummer ligt 23 juni in boekhandel en kiosk. Nog geen abonnee?

Meld je aan      Geef cadeau

BELGRADO (SERVIË)
De ontelbare oorlogen om de ‘Witte Stad’ 
De Serven noemen hun hoofdstad Beograd, wat ‘Witte Stad’ of ‘Wit Fort’ betekent. Een naam die contrasteert met de bloedige geschiedenis van deze oude stad, gelegen aan de samenvloeiing van de Sava en de Donau. Want er zijn meer dan honderd oorlogen gevoerd om Belgrado, alleen al in de twintigste eeuw is de stad vier keer gebombardeerd.

INDRUSTRIËLE REVOLUTIE
Opkomst & ondergang van het Pocklington Canal (Yorkshire)
In de 18e eeuw bloeide de Atlantische handel in Engeland. Maar transport van de florerende zeehavens naar de binnenlanden verliep moeizaam. De modderige wegen waren de middeleeuwen amper ontgroeid en nauwelijks geschikt voor voertuigen op wielen. De oplossing: kanalen. Zo werd in 1818, na jaren plannen, in Yorkshire het Pocklington-kanaal geopend. Het was een doorslaand succes. En toen kreeg Pocklington een treinstation. Tegenwoordig is het geheel in oude glorie herstelde kanaal een schitterend openluchtmuseum.

Abonnees ontvangen dit nummer omstreeks 19 juni. Het nummer ligt 23 juni in boekhandel en kiosk. Nog geen abonnee? 

Meld je aan       Geef Cadeau