Geen foto

Een 19e eeuwse avonturier in Petra

David RobertsVandaag opende in het Rijksmuseum van Oudheden de tentoonstelling 'Petra. Wonder in de woestijn'. Tine Rasalle, projectmedewerker oude Nabije Oosten van het Rijksmuseum van Oudheden, schreef voor het komende nummer van Archeologie Magazine een boeiend artikel over de 19e eeuwse schilder en avonturier David Roberts, een van de eerste westerlingen die - in maart 1839 - de herontdekte wonderen van Petra aanschouwde. Archeologie Online publiceert een fragment uit dit artikel:

 

David Roberts in Petra

19e-eeuwse schilder en avonturier aanschouwt Wonder in de Woestijn

Tine Rasalle

(...)
In 1838 besloot Roberts vanwege economische redenen een lange tocht door het Midden-Oosten te maken. Afbeeldingen van exotische oorden zoals Egypte waren erg in trek bij het publiek en Roberts was van plan zoveel mogelijk schetsen te maken om die naderhand te gebruiken voor allerlei schilderijen en lithografieën. Het was een tijd waarin nog nauwelijks fotografie bestond en reizen moeilijk en duur was: boeken en tekeningen waren voor de meeste mensen dan ook de enige manier om iets van de wereld te zien.Roberts vertrok op 31 augustus per boot naar Egypte, van waar hij zijn tocht te voet voortzette. Zijn reis bracht hem onder andere in Caïro en Gizeh waar hij zijn eerste - nu beroemde - schetsen maakte.

berts (Library of Congress, Prints and Photographs Division)

Een half jaar later vertrok hij met wat tussenstops naar het Heilige Land en kwam hij via een omweg op 6 maart 1839 voor de toegang tot Petra te staan. Opgericht door de Nabateeërs aan het eind van de 2e eeuw v. Chr. was Petra een bloeiende, exotische plaats met een mengcultuur van Grieks-Romeinse, Egyptische en oosterse invloeden. De ligging van de stad is uniek: aan de rand van de woestijn, verborgen in een vallei en te bereiken via een smalle doorgang, de zogenaamde 'Siq'. Hij verbleef vijf dagen in deze stad om er te tekenen en schetsen. Zijn werken geven een beeld van de stad Petra in de 19e eeuw, toen de plaats nog grotendeels bedekt was met zand en de toeristische stalletjes nog niet langs de wegen te zien waren.

Het dagboek van Roberts

Van zijn reis maakte Roberts uitgebreide notities in een dagboek. Dankzij deze aantekeningen weten we hoe Petra er moet hebben uitgezien en wat voor overweldigend effect het op hem had. Eén van de eerste afbeeldingen die Roberts maakte was die van al-Khazneh, of de Schatkamer. Hij schrijft er over: ‘Our first stroll was to the Khasne, and I cannot say whether I was most surprised at the building or its extraordinary position. It stands, as it were, in an immense niche in the rocks, and the fine colour of the stone, and perfect preservation of the minute details, give it the appearance of having been recently finished.’
(...)

Het hele artikel lezen? Neem voor 15 oktober een (proef)abonnement op Archeologie Magazine, dan ontvangt u de editie met dit artikel op 25 oktober thuis. U maakt bovendien kans op een prachtig boek.

Klik hier voor een proefabonnement 
Klik hier voor een jaarabonnement

Hier vindt u meer informatie over wat u van het komende nummer van Archeologie Magazine kunt verwachten.

In de eerste zaal van de tentoonstelling over Petra wordt dieper ingegaan op leven en werk van David Roberts wiens tekeningen en dagboek ons een uniek inzicht geven in het 19e-eeuwse Petra. Meer informatie over de tentoonstelling vindt u hier.

Meer lezen
Tijdvakken
Landen