Geen foto

Inschrijving Maand van de Geschiedenis gestart

Inschrijving Maand van de Geschiedenis gestart.De organisator van de Maand van de Geschiedenis, het Nederlands Openluchtmuseum, nodigt instellingen zoals musea, archieven, bibliotheken, historische verenigingen, filmhuizen en gemeenten uit om in oktober een activiteit te organiseren rondom het thema Vriend & Vijand. Dit jaar organiseert het Rijksmuseum weer de Nacht van de Geschiedenis, op 18 oktober.

Groots historisch evenement

Van 1 t/m 31 oktober 2013 vindt de elfde editie van de Maand van de Geschiedenis plaats. Met jaarlijks honderden deelnemende instellingen en een groot bereik in de landelijke en regionale media is de Maand van de Geschiedenis uitgegroeid tot misschien wel het grootste historische evenement van Nederland. Een maand lang vinden in heel het land activiteiten plaats voor jong en oud.

Thema 2014: Vriend & Vijand

Inschrijving Maand van de Geschiedenis gestart.Anno 2014 lijkt vriendschap alomtegenwoordig. Nederlandse ouders willen bevriend zijn met hun kinderen, bedrijven werpen zich op als trouwe kameraad en op sociale media draait het om het onderhouden van vriendschappen. Tegelijkertijd is ontvrienden een trend, woeden er op alle continenten oorlogen en sluimeren overal conflicten. Wie waren en zijn eigenlijk onze vrienden en vijanden? Hoe gingen en gaan we met hen om en hoe doen zij dat met ons? De Maand van de Geschiedenis zet dit jaar vriend en vijand in het spotlight.

In 2014 vinden er verschillende herdenkingen plaats die veel raakvlakken hebben met het thema. Denk bijvoorbeeld aan de herdenking van de Eerste Wereldoorlog of Operation Market Garden die in september wordt herdacht. Uiteraard biedt het thema meer aanknopingspunten dan alleen de Eerste of Tweede Wereldoorlog. Meer informatie over andere invalshoeken vind je in het Inspiratiedocument 2014, geschreven door historicus Pepijn Reeser.

Activiteit aanmelden

Deelnemende instellingen kunnen vanaf nu tot en met 4 augustus 2014 hun activiteiten aanmelden op de website. De activiteit krijgt een eigen pagina op de website en er is een grote landelijke, regionale en lokale mediacampagne waarin de activiteit onder de aandacht wordt gebracht. Deelnemers vinden op de website meer informatie over deelname en inspiratie over het thema Vriend & Vijand.

Meer lezen