Archeo-spel De Kist van Kees

Twee kinderen vinden op zolder bij opa Kees een oude munitiekist vol archeologische vondsten. Deze heeft hij als jongen verzameld, bijna 50 jaar heeft de doos vergeten op zolder gestaan. Maar wat zit er allemaal in en hoe oud is het? Zo begint het verhaal over de Kist van Kees, een door Archeologie Beleven! ontwikkeld archeo-spel voor basisschool en voortgezet onderwijs.

Het spel is bedoeld om leerlingen op een leuke en speelse manier meer te betrekken bij de geschiedenis en archeologie. Door het werken met authentieke voorwerpen wordt het verleden letterlijk tastbaar. De leerlingen krijgen de historie als het ware in handen, van benen harpoen tot bakelieten knoop, de geschiedenis komt  in vogelvlucht voorbij. De 64 replica’s, 8 per periode, zijn van been, gewei, vuursteen, glas, aardewerk, diverse metalen en kunststof. De voorwerpen zijn kenmerkende objecten, een soort gidsfossielen uit een bepaalde tijd, het is aan de deelnemers om deze te identificeren en in de juiste tijd te plaatsen.

De infobladen geven in woord en beeld informatie over het tijdvak waartoe een voorwerp behoort . Als periodes is gekozen voor Steentijd, Bronstijd, IJzertijd, Romeinse tijd, Frankische tijd/Vroege Middeleeuwen, Middeleeuwen, Ontdekkingen en Industriële revolutie. Acht archeologisch goed herkenbare tijdvakken met een duidelijk verhaal. Van elke periode is een informatieblad voor hulp bij determineren aan de hand van afbeeldingen en info over de verschillende periodes. Om het spel te kunnen spelen is geen voorkennis nodig.

Het educatieve spel is laagdrempelig opgezet, maar wel op zo’n manier dat zelfs volwassenen het een leuke activiteit vinden. Het wordt gespeeld in groepjes van circa 8 leerlingen. De insteek is edutainment, vermakelijke educatie. Dit heeft als didactisch effect dat men spelenderwijs leert over de archeologische rijkdom en geschiedenis. Het spel is ontwikkeld samen met het onderwijs. Tijdens de testsessies is door leerlingen de slotquiz als extra competitie-element bedacht.

Er zijn twee versies, De Kist van Kees voor deelnemers die begrijpend kunnen lezen en een voor minder leesvaardige (onderbouw)leerlingen. De tweede versie, het Raadsel van de Raaf, heeft minder voorwerpen, die thematisch zijn gekozen en met informatiebladen die uitgaan van voorwerpherkenning. De voorwerpen worden oplopend in de tijd op de spelbladen geplaatst. Vervolgens worden diverse voorwerpen uitgelicht in een onderwijsleergesprek.

Inmiddels hebben al circa 1000 Gelderse leerlingen het archeo-spel met de bijbehorende inleiding in de klas gespeeld. Het ontwikkeltraject was onderdeel van het programma ‘Cultuur met Kwaliteit’ van uitvoeringsorganisatie Cultuurmij Oost en werd zo mogelijk gemaakt met een bijdrage van de provincie Gelderland. Belangstelling? Stuur een mail naar Archeologie Beleven! 

Meer lezen